Vraişte în deconcentrate

Am primit pe mailul redactiei un comentariu din partea unui, asa cel putin se recomanda, "inveterat" consumator de mass media. In preambului scrierii sale, domnul Raul Zebnuciu, "consumatorul nostru de mass media", implict  -speram noi- si al newsme.ro, se mira ca un subiect de importanta celui pe care domnia sa il abordeaza nu a cazut sub pana atitor si atitor comentatori si analisti. Cum domnia sa are dreptate, newsme.ro ii sta la dispozitie.

Deconcentratele sunt instituţii publice prin care se reprezintă la nivel de judeţ structuri guvernamentale precum ministerele, agenţiile naţionale, alte organisme ale statului cu atribuţii, competenţe şi, în consecinţă, exerciţiu în teritoriu. Prin ele exercitându-se autoritatea publică în diferite domenii, deconcentratele lucrează de regula (întrucât există şi excepţii – precum, să zicem, învăţământul) cu funcţionari publici de execuţie şi s-au aflat sub îndrumarea unor funcţionari publici de conducere (ce anume sunt aceştia – spune Legea 188/1999).

 

Celebra OUG 37/2009 i-a eliberat din funcţie (nu i-a destituit!) pe toţi şefii de deconcentrate prin desfiinţarea funcţiei pe care aceştia o ocupau, aceea de director executiv. Ordonanţa în cauză a instituit pentru şefii de deconcentrate funcţia de director coordonator – care nu a mai fost ocupată, ca până atunci, de un funcţionar public, prin numire pe bază de concurs, ci de către un angajat contractual pe bază de proiect de management. Noul şef al deconcentratului, directorul coordonator, era personal contractual – ca şi şoferul, secretara, femeia de serviciu...

 

În opinia multora, conducerea de către un „contractual” (angajat lipsit de competenţă legală în exercitarea autorităţii publice) a instituţiei publice şi a funcţionarilor publici a semănat cu punerea armatei sub comanda nemijlocită a un civil – dar nu se cunosc cazuri de contestare în baza acestui fapt a situaţiei şi a reglementării care a generat atare stare de lucruri.

 

OUG 37/2009 a fost contestată ca neconstituţională şi contestaţia a fost admisă de Către Curtea constituţională. În replică, s-a emis ...în timp util, OUG 105/2009 – care prelua textul OUG 37/2009. Atacată şi aceasta ca neconstituţională, OUG 105/2009 a ...picat şi ea la începutul lui decembrie 2009, decizia de declarare a neconstituţionalităţii publicându-se spre mijlocul lui ianuarie 2010. Termenul limită de rezolvare de către Guvern a situaţiei era de 45 de zile de la data publicării deciziei, iar data scadenţei ...27 februarie 2010.

 

Guvernul a produs între timp un proiect de modificare a Legii 188/1999 (Statutul funcţionarilor publici), lege organică – singurul mod ...legal de rezolvare a situaţiei. Proiectul a trecut deja prin Senat, dar încă nu a intrat în dezbatere la Camera Deputaţilor. Textul lui prevede readucerea la conducerea serviciilor publice deconcentrate a funcţionarilor publici, actualii directori coordonatori urmând să devină ei înşişi fucţionari publici, sub desemnarea simplă de director (nici executiv, nici coordonator) – fireşte, în baza îndeplinirii unor condiţii.
Iată, însă, dincoace de demersul legislativ şi de ceea ce ar urma să se întâmple, data de 27 februarie a trecut deja şi nimic în conducerea deconcentratelor nu s-a întimplat şi nici nu se prea poate întâmpla deocamdată. Iar din 1 martie, pentru nu se ştie cât timp, nici în activitatea acestor instituţii nu se va prea mai putea ...întâmpla mare lucru.

 

În fapt, prima saptămâna a mărţişorului şi a Babelor începe pentru deconcentratele atinse de efectele OUG 37/2009 în totală vraişte: aceste instituţii nu mai au şefi. Funcţia de director coordonator nu mai există, persoana care a deţinut funcţia nu mai are mandat de şef, iar în unele cazuri, probabil că nici contract de muncă. Documentele rămân, ca atare, neavizate, neapostilate, neaprobate, nesemnate... Relaţiile publice – îngheţate.

 

Pe scurt, se iese în totalitate de sub efectul prevederilor ordonanţelor menţionate (care nu mai există ca legislaţie activă după 27 februarie) – însă fără a se putea reveni automat sub toate aspectele la situaţia anterioară intrării lor în uz, întrucât ele au adus stări şi situaţii cu ...efect remanent.

 

De menţionat, pentru a întregi imaginea lucrurilor, că, din mai 2009, când a început povestea deconcentratelor, unii dintre foştii directori executivi (care nu erau exclusiv liberali) şi chiar dintre foştii directori coordonatori (cei care şi-au pierdut postul ca urmare a ieşirii PSD de la guvernare) au atacat în Justiţie eliberarea lor din funcţie şi au în mână ori sunt pe cale să aibă hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile favorabile. Asta face să existe în ţară, la această dată, deconcentrate în care se calcă pe picioare trei directori (inevitabil, fiecare cu susţinătorii lui printre salariaţi, generându-se astfel şi aferentul consum inutil de energie) şi în care se plătesc (ori se vor plăti) trei îndemnizaţii de conducere în acelaşi timp...



23:04
duminica, 28 februarie 2010

Taguri

Autor
Raul Cebzuniu
Gazduit de Administrare Servere